۱۳۹۰ فروردین ۲۳, سه‌شنبه

حذف صفر از پول فریبی برای تغییر ارز پایه از دلار به یوآن

حذف صفر از پول فریبی برای تغییر ارز پایه 
از دلار به یوآن
مقام های اقتصادی جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده اند که حذف چهار صفر از پول ملی کشور قطعی شده است و هر ريال معادل يک دلار خواهد شد .
شمس الدين حسينی، وزير امور اقتصاد و دارايی ايران گفت : از پول ملی در کارگروه طرح تحول اقتصادی اصلاح می شود و تصميم حذف سه يا چهار سفر از پول ملی با بانک مرکزی است.
محمود بهمنی، رييس بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت :  اين برنامه در يک دوره زمانی يک يا دو ساله انجام می شود و پول جديد به تدريج به جامعه تزريق شده تا بعد از آشنايی مردم با آن، به طور کلی پول جديد جايگزين شود .
برخی از گزارش ها حاکی است که طرح حذف صفر از پول ملی ايران در سال ۱۳۹۰ آغاز می شود .
محمود بهمنی گفته است که بر اساس طرح حذف صفرها، يک ريال (برابر با ۱۰ هزار ريال کنونی) از نظر ارزشی با يک دلار برابر می شود و هر يک ريال برابر با ۱۰۰ دينار خواهد بود .همچنین محمود بهمنی گفته است که اين اقدام سبب کاهش تورم خواهد شد .
بیش از 70 کشور تا بحال اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده اند ، بعد از جنگ جهانی دوم آلمان اولین کشوری بود که صفر را از مارک حذف کرد ، حتی برخی کشور ها مثل آرژانتين ، يوگسلاوی و برزيل چند بار اینکار را انجام 
داده اند.
ولی آیا حذف صفر از پول به تنهائی موجب افزایش قدرت پول و در نتیجه کاهش تورم می شود؟
برای روشنتر شدن سوالم مثالی می زنم : فرض کنید که شما سوار وسیلۀ نقلیه ای هستید که در ساعت 60.000 متر را می پیماید ، واضح است که این وسیله مسافت 120.000 متر را در دوساعت می پیماید ، حال اگر بیائیم و نوشته کیلومتر شمار این وسیله را بر حسب کیلومتر تقسیم بندی کنیم ، آیا با درج  60 کبلومتر به جای 60.000 متر بر روی صفحۀ کیلومتر شمار مدتِ پیمایش مسیر 120.000 متری کمتر از دو ساعت می شود؟
پس برای اینکه این مسافت در مدت کمتری طی شود باید سرعت وسیله نقلیه افزایش یابد و ربطی به تغییر واحد شمارش ندارد ، در صورتی اینکار معقول است که سرعت وسیلۀ ما به 1.000.000 متر در ساعت برسد و بعد از آن برای تسهیل در امر ثبت و شمارش مسافت واحد را طوری تغییر دهیم که شامل تعداد اعداد کمتری شود .
از مثال بالا نتیجه می گیریم که راه حل اساسی برای افزایش سرعت وسیله نقلیه تقویت موتور آنست ، و بالطبع برای تقویت پول ملی هم باید موتور اقتصاد که تولید است تقویت شود و سپس با افزایش مبادلات تقاضا برای پول ملی افزایش یافته و ارزش آن بالا رود .
ولی چرا دولت می خواهد دست به چنین اقدامی بزند؟
در ماه های اخیر با تنگتر شدن حلقۀ تحریم های سازمان ملل و تحریم های یکجانبه از طرف کشور ها بر ضد جمهوری اسلامی و تحریم هرچه بیشتر موسسات پولی و مالی ایران از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا و بسته شدن آخرین روزنه هائی که حکومت برای دور زدن تحریم ها بکار می بست ( از جمله آخرین مورد آن که بموجب دستور مستقیم صدراعظم آلمان انتقال پول از بانک آلمانی به بانک ایرانی لغوشد) تنها راه باقی مانده برای حکومت جهتِ دریافت پول مبادلات بین المللی کشور چین است ، هماکنون نیز بانک های چینی چندین میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات نفت ایران را در اختیار دارند .
چین که بهترین فرصت را برای بهره برداری از اقتصاد ایرن یافته است به دولت پیشنهاد داده که برای وصول مطالبات خود بجای دریافت دلار و یورو ، یوان چین دریافت کند ، چون با توجه به تحریم ها درصد زیادی از طلب ایران نزد بانک های چینی صرف خرید از همان کشور می شود .
هر یوان چین هماکنون 160 تومان ( 1600 ریال ) قیمت دارد ، حالا با فرض تغییر نکردن قیمت با حذف چهار صفر و معادل شدن هر ریال با 100 دینار ، قیمت یوان در حال حاضر می شود 16 دینار آن موقع ، از طرفی رشد اقتصادی بالای چین و فشار جامعه جهانی برای واقعی کردن ارزش یوان به چین بعلاوۀ  افزایش تقاضا برای یوان چین در ایران ، ارزش ریال در مقابل یوان چین را کاهش می دهد ، ولی بعلت تغییر واحد پول این کاهشِ ارزش ، کمتر به چشم آمده و حساسیت کمتری را بر می انگیزد و در نتیجه ما بیشترین هزینه را از منابع ملی برای قوت گرفتن یوان چین بطور نامحسوس پرداخت خواهیم کرد .  

متاسفانه همیشه به همین سادگی  فریب خورده ایم