۱۳۹۰ فروردین ۱۱, پنجشنبه

دفعه بعد چی رو می دزدند؟

دفعه بعد چی رو می دزدند؟
رایمون رو دزدیدند
اعتراض کردیم ، جون هموطنانمان رو دزدیدند ، 
جوان های وطنمون رو دزدیدند بردند کهریزک ، 
تفکرات سیاسی رو با اعتراف گیری دزدیدند ، 
کشته شدگانمون رو دزدیدند
با هیاهو و جوسازی و کتک کاری و دستگیری 
جنازه  پدر هم رزممون رو دزدیدند
ای تُف بر شرف نداشتۀ شما هیچی ندارها که برای حفظ قدرت دست به 
هر کثافت کاری می زنید . تکلیف اونها که روشنه ولی اگر همینجوری 
بنشینیم و منتظر باشیم تا برامون اعلام کنند که کی و کجا 
باید تظاهرات کنیم و اونها با همه امکانات و از همه مهمتر سازماندهی 
قبل از ما اونجا حاضر باشند ، یواش یواش اینو تو جامعه القا می کنند 
که اونها بیشتر از ما هستند و ناامیدی رو دامن می زنند 
و فقط کاری که از دست ما بر میآید اینست که منتظر باشیم تا ببینیم
  دفعه بعد چی رو می دزدند؟

 

۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

حماسه نُه دی: در سوریه

حماسه نُه دی: در سوریه
 پس از گذشت چند روز از تظاهرات مردم سوریه رسانه های حکومتی ما که همگی رسالت و شرفِ اطلاع رسانی را از کامران نجف زاده وام گرفته اند لب باز کرده و اخباری از سوریه انتشار دادند ، البته رسانۀ میلی که سرآمد این رسانه های خوشنام است حتی خبر استعفای دولت سوریه را هم نداد و فقط به حماسه ساندیس خوران سوری اشاره کرده و تصاویر آنرا نشان داد ، عکس ها را ببینید.


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"


http://sedesmal.co.cc/"




یادمون باشه که


یادمون باشه که
تعطیلات عیده خوب ایشالا تاحالا خوش گذشته باشه و از این به بعد هم خوش بگذره. مشغول عید دیدنی ، مسافرت ، تفریح و خوش گذرانی هستید ، نوش جونتون ، کی بهتر از شما برای خوش بودن . ولی یادمون نره که وارد سال نود و همراهش دهۀ نود شمسی شدیم و من که سواتم تا حسنک کجائی !!! بیشتر نیست فهمیده ام که فرصتی استثنائی برای آزاد کردن کشورمون در این سال داریم چه برسد به خوانندگان گرامی مخصوصاً در اینترنت که همگی دارای دانش بالائی هستند .
این مقدمه را گفتم تا روشن شود باید همه موقعیت فوق العاده کنونی را درک کنیم چرا؟ الساعه خدمتتون عرض می کنم :
1- می دانید چرا لایحه بودجه 90 انقدر دیر برای تصویب فرستاده شد؟ به این علت که کسر بودجه انقدر زیاد است که اصلاً تحقق آن اگر نگیم محال ولی خیلی سخته پس دیر فرستادند تا تیکه تیکه بررسی بشه و زمان بخرند .
2- می دانید چرا با کسر بودجه مواجه هستند؟ به این علت که باید با پول نفت کشور اداره شود و پول فروش نفت یا به دلار است یا به یورو و با توجه به تحریم ها و علی الخصوص آخرین تحریم اتحادیه اروپا که در برای نقض حقوق بشر وضع شد ، دیگر بانک های هندی هم برای معامله با ایران احساس خطر می کنند . می ماند چین که آنهم عاشق چشم و ابروی ما نیست و شرط تامین مالی را پذیرفتن یوآن چین بعنوان ارز مبادلات گذاشته و این یعنی قوز بالا قوز و صرف منابع ملی ما برای قدرتمند شدن واحد پول چین .
3- می دانید چرا سال 90 سال ریاضت اقتصادی نامیده شد؟ چون طرح حذف یارانه ها سه مرحله دارد و بدون شک اگر دو مرحلۀ دیگر در سال نود اجرا نشود ، حتماً مرحلۀ دوم آن در سال جاری اجرا می شود و با اجرای مرحله دوم بنزین حد اقل 1000 تومان می شود ، قبض های آب و برق و گاز  هم حداقل دو برابر مرحله اول می شوند و با شرایط رکود تورمی موجود بقیه را خودتان حساب کنید.
4- می دانید چرا حکومت گفته که در سال نود باید بیشترین تولید اشتغال را داشته باشد؟ چون آماری که از بیکاری ارائه می کنند با احتساب ، دانشجویان ، سربازان ، خانم های خانه دار و کسانی که در هفته یک ساعت کار می کنند بعنوان شاغل محاسبه می شود ، پس در خوش بینانه ترین حالت آمار بیکاری 4 برابر آمار حکومتی است .
همین چهار مورد که خدمتتان گفتم کاملاً برای ایجاد بستر برای یک قیام همگانی کافیست ، و باید بدانیم که با اعلام روزهای مشخصی برای تجمع در این شرایط موفق به حرکتی تاثیرگذار نخواهیم شد پس باید از هر شرایطی برای اعتراض استفاده کنیم و اعتراضات بوجود آمده را جهت دهیم و این کار نیاز به زمینه سازی و توانمندی دارد پس در هر حال به راه های مختلف و ابتکاری برای حرکت های اعتراضی فکر کنیم و با دوستانمون هماهنگ و با هوشیاری اجرا کنیم و خلاصه سال 90 فرصتی استثنائی است و یادمون باشه که:


فرصت سوزی نکنیم که پشیمانی سودی ندارد



۱۳۹۰ فروردین ۷, یکشنبه

رتبه اول در صادرات ولی از اون لحاظ


رتبه اول در صادرات  ولی از اون لحاظ


بعد از بهره مند شدن مردم ایران از اینترنت و موبایل بواسطه نظام حاکم بر کشور و جهش در صادرات غیر نفتی امروز خبری نظرم را جلب کرد و بیشتر به اول بودن حکومت فخیمه کشورمان پی بردم ! 
بعد از صدور روش سرکوب بوسیله لباس شخصی ها در خاورمیانه و شاید در جهان ، یکی از مقامات سوری اعلام کرد که کشته شدگان شهر ساحلی لاذقیه بوسیله تک تیرانداز های فلسطینی که قصدشان به راه انداختن جنگ فرقه ای در سوریه است کشته شده اند و دولت سوریه نقشی در کشتار آنان نداشته است . 
دقیقاً مثل کشته شدگان جریانات بعد از انتخابات در ایران که آخر معلوم نشد تک تیرانداز از کجا اومده بوده و الآن کجاست .

باز هم لبنان و اندوهش

رقص گروهي Flash Mob  لبناني ها
در فروشگاه آزاد فرودگاه بيروت در تاريخ 5 مارچ 2011
آقا بیا و ببین چه رقصی می کنند این لبنانی ها که همیشه اندوهشان ما را می کشد و داغ دیرِ یاسینشان پشتمان را می شکند ، سوء تفاهم نشه من کاملاً موافق رقص هستم و حسرت هم می خورم که چرا آنجا نیستم یا آنجا اینجا نیست! 
ولی حرف من اینه که شادابی و سرزندگی اینها امیدوارم همیشگی باشه ولی اگر اینها هم بعد از جنگ خیلی زود با پولِ من و تو شهرشون ساخته نمی شد به این سرزندگی بودن؟ 
اصلاً هر کشوری برای تامین منافع خودش کمک هائی به کشورهای دوستش می کنه ولی آیا کمک به حزب الله در لبنان منافع ملی ما را تامین می کند؟ یا اونها واجب تر ما هستند؟ 
یا ما با دوستی با جاهائی کم هزینه تر نمی توانیم  منافعمان را تامین کنیم؟ 
در کل دولتمردان ما  اگر انقدر ضعیف النفس هستند که با ارتباط با امریکا رابطه شون مثل میش در برابر گرگ می شه گناه ما چیه؟ 
از این حرفا که بگذریم خداکنه بعد از این همه اندوه لبنان یک کمی هم از این چیزاش نصیب ما بشه.

۱۳۹۰ فروردین ۴, پنجشنبه

جهاد اقتصادی؟؟!!!


جهاد اقتصادی؟؟!!!


ضمن عرض تبریک و شادباش بمناسبت فرارسیدن سال 1390 و آرزوی سالی پر از پیروزی و شادی برای هموطنان گرامی در تمام دنیا .
سی و اندی سال پیش که مردم کشورمان بخاطر اینکه نمی دانستند چه می خواهند و فقط نمی خواستند ، به امت تبدیل شدند و شد آنچه نباید می شد شگفتی های بسیاری در عرصه های مختلف را شاهد بوده اند که بارزترین نمونه های آن بخاطر درگیری تمامی جامعه با آن در اقتصاد بود .
شنیدند که اقتصاد مال خر است! ، نام بهره به سود علی الحساب تغییر کرد ، اوراق قرضه ، اوراق مشارکت نام گرفت ، با فروش فیش موبایل نقدینگی پایان سال دولت تامین شد .
در رسانه ها شنیدیم که فلان کشور به علت ورشکستگی دولتش اوراق قرضه فروخت بعد همزمان در ایران اوراق مشارکت فروخته شد! و نمونه های بسیاری دیگر......
با روی کار آوردن دولت نهم ، چون این دولت به ارزش های اول انقلاب برگشت ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ( سازمان برنامه و بودجه ) منحل شد و آمار که فرمول های آن از کشورهای استکباری آمده بود چون موجب حس یاس و ناامیدی می شد و به درد ما نمی خورد ، تعطیل .
پس مثل روز روشن است که سال 90  در واقع سالِ ریاضت اقتصادی است ولی سوالی که در ذهن می آید اینست که چه شده که  اقتصادی که منصوب به خر که نماد بی شعوری ( حداقل در فرهنگ ما ) است  با پسوند جهاد مطرح شده ؟


آیا دلیل آن این نیست که وضع آنقدر خراب است 
که در بازی با کلمات هم دچار مشکل شده اند؟؟

۱۳۸۹ اسفند ۲۵, چهارشنبه

آقای شریعتنداری آن چیزی که شما ندارید شرف است


آقای شریعتنداری آن چیزی که شما ندارید شرف است


عکس بالا به آنا پاستور، خبرنگار تلویزیون تی وی ای اسپانیا تعلق دارد که چند روز پیش در دفتر محمود احمدی نژاد برای مصاحبه حضور یافته است.
احمدی نژاد هم که فرصت را فراهم دیده بود شروع کرد به لوس کردن خود و تا توانست چاپلوسی کرد.
ازجمله گفت : دوره فریب تمام شده است و اسپانیایی ها به ایرانی ها خیلی نزدیک و شبیه هستند و در ضمن این اروپا هست که به صهیونیست باج می دهد بعد از 65 سال که از جنگ می گذرد آلمان به صهیونیست ها باج می دهد ، غرب را به دست داشتن در ناآرامی‌های اخیر در کشورهای عربی از طریق "فروش اسلحه و مهمات به دیکتاتورها" متهم کرد.
و طبق معمول به دروغ در مورد “سرکوب معترضان” در ایران
گفت : “هرگز، هرگز. ما هیچ وقت این کار را نکرده ایم. در سی سال گذشته سی انتخابات آزاد داشته ایم”.
او در پاسخ به سئوال دیگری در مورد بی خبری از وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت
گفت: مگر شما باید بدانید؟ مگر شما وکیل مدافع آن ها هستید؟
احمدی نژاد گفت : که در همه کشورها مخالف وجود دارد، اما قانون هم وجود دارد و مخالفان نمی توانند قانون شکنی کنند. او خطاب به خبرنگار اسپانیایی
گفت: آیا شما در اسپانیا به مخالفان و تجزیه طلب ها اجازه می دهید که ساختمان های دولتی و اموال عمومی را آتش بزنند یا مردم را در خیابان ها کتک بزنند؟
احمدی نژاد پرسید: اگر در کشور شما عده ای به نام مخالف به خیابان آمدند و شکم مردم را با چاقو پاره کردند، پلیس چه می کند؟
او این سئوال خبرنگار اسپانیایی را که آیا همه مخالفان در ایران چنین کارهایی کرده اند، بی پاسخ گذاشت و به سخنان خود ادامه داد؛
اما خبرنگار دوباره پرسید: آیا این دو رهبری که من اسم بردم ساختمان آتش زده اند؟
احمدی نژاد گفت : که آن ها قانون را نقض کرده اند و با آن ها برخورد قانونی شده است.
گذشته از مصاحبه ، حاشیه مصاحبه خیلی بیشتر به چشم آمد و آن نداشتن روسری خانم خبرنگار در دفتر ریاست جمهوری بود ، در حالیکه در ایران مرسوم است که خانم های خارجی با ورود به کشور در اماکن عمومی برای رعایت قانون حجاب بر سر می کنند ولی با اینکه دفتر ریاست جمهوری یک مکان عمومی است این خانم روسری از سر برداشته و رئیس دولت اصولگرا هم انگار نه انگار و با او مصاحبه میکند .
روی سخن من روزینامه کیهان است ، قبل از آن روشن کنم که من با هرکسی در چهارچوب رژیم مخالفم و خاتمی و احمدی نژاد در چهارچوب حکومت حاکم بر ایران برای من فرقی ندارد ، ولی آقای "شریعتنداری" اگر در زمان خاتمی چنین اتفاقی می افتاد آیا شما خشتکتو سرت نمی کشیدی و هوار هوار نمی کردی که انقلاب و نظام و همه چیز به باد رفت و این خانومه پیشینه اش چنین و چنان بوده؟
همه می دانند که این کار حداقل کاری بود که می کردی اما علت سکوتت را من به شما می گویم ، آن چیزی که شما بیشتر از شریعت به آن نیاز داری شرف است چون بیشتر از آنکه شریعت نداشته باشی شرف نداری و

"آن چیزی که شما ندارید شرف است".

ویدئومربوط به این مصاحبه
 

۱۳۸۹ اسفند ۲۲, یکشنبه

چهارشنبه سوری ثابت می کنیم که سبز است دوباره


چهارشنبه سوری ثابت می کنیم که سبز است دوباره


خبر احضار سرکارخانم صدیقی به دادگاه انقلاب  برای بازجوئی در آزاد ترین کشور دنیا که علاوه بر آزادی همه  برای بیان حرفشان و گفتن نظرشان ، مردا با زنها برابر ولی مردها برابر ترند!!! من را واداشت که از طرف تمامی آزادیخواهان به این شیرزن هنرمند و شجاع بگویم که با آتش پاک اهورائی تمامی یخ ها و برف های جهل ونادانی و استبداد و خفگان را آب می کنیم و
  
چهارشنبه سوری ثابت می کنیم که سبز است دوباره

۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست


ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست


ما هرچی میخواهیم درباره این یارو چیزی نگیم نمیشه ! خودش دلش می خواد به ما ربطی نداره .
بعد از سید شدنش و یکدفعه آوردن منشور کوروش کبیر که تو اصل و فرع بودن منشور خیلی حرف و حدیث بود ، آقا شعر سرودن فرمودند  که از تبار آرش و سیاوش هستند ، البته هرکسی کمترین آشنائی از ایشون داشته باشه می دونه که از تبار هرکی جز این استوره ها میتونه باشه.
ولی مثل اینکه دست بردار نیست تازگی گفته برای تحویل سال نود با یک سری از مقامات کشورهای دوست!! می خواهند تخت جمشید باشند، گذشته از اینکه این حرکات نشونه ته کشیدن عوامفریبی های مذهبی ایشان و هم کاسه هاشون است ، ولی جای تاسف داره که این یارو همش خودش رو می خواد به کوروش کبیر بچسبونه ، کوروش به مردم جائی که تصرف کرده بود احترام گذاشت و حقوقشون را محترم شمرد ، تو رای مردم کشورتو دزدیدی بعد اسمشون رو گذاشتی خس و خاشاک .
همین یک نمونه واسه هفت پشتت و رو شدن دستت پیش همه کافیه دیگه چیزی نمیگم ، البته می دونم رو که نیست ......
ولی کور خوندی هر کاری بکنی نمی تونی خودت رو به این مفاخر ایران زمین بچسبونی ، بقول شاعر:

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست  
عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری


۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

دوربین عنکبوتی !


دوربین عنکبوتی !


با کُلی تبلیغ و دادار دودور اعلام کردن که بعنوان یازدهمین جای دنیا صاحب دوربین عنکبوتی شدیم ، خوب مبارکه ولی باید توجه داشت که این یک ابزار است و برای بهره برداری درست و احسن  از اون باید مجموعه عوامل زیادی با هم یکجا باشند ، اگر همه جای دنیا از این دوربینا نمی خرند دلیل بر ناتوانی آنها نیست بلکه دلایل زیادی دارد که چندتاش که به نظرم می رسه رو می گم.
1-  شرکت های تخصصی تو دنیا این کارها رو انجام می دهند که دارای تیم های ورزیده و آموزش دیده هستند و علاوه بر ابزار ، ملزومات دیگر را هم دارند.
2-   کشور های دیگر باید به مردمشان پاسخگو باشند و وقتی که می توانند با گرفتن خدمات از یک شرکت با قیمت کمتر به نتیجه مطلوب برسند ، نمی روند پول زیاد برای خرید سیستم بدهند.
3-  به علت تحریم خیلی جاها به ما خدمات نمی دهند وباید با چند برابر قیمت چیزی را که می شود با سفارش به شرکت ارائه دهنده به قیمت کمتر داشت را بخریم.
4-  گذشته از همه اینها مثل فوتبالمون که اسماً حرفه ای شده ، صدا سیمای ملی!!! هم بجای آفتابه لگن باید پی درست کردن عملکردش باشه تا ملی باشه.
خلاصه بقول معروف " آدم خر بشه ولی با خر طرف نشه "


دیروز ، پریروز ، پارسال


دیروز ، پریروز ، پارسال


پنجشنبه شب این برنامه که چه عرض کنم ، رو حوضی ساعت ده و نیم شب رو دیدم ، مثل همیشه پُر بود از دروغ و گنده گوزی و تحلیل های صد من یه غاز . ولی باحالیش اینجا بود که این یارو که فرید ذکریا حالشو گرفته بود  رو آورده بودن ، نشسته بودن خودشون میزدن و خودشون هم میرقصیدن ، بگو آخه ..... اگه این یارو همه تلویزیون های خارجی رو یه تنه حریفه چرا شما ها وجود ندارین پخششون کنید ؟ خلاصه مسخره اندر مسخره بود ، این به اصطلاح برنامه از اولش هم تاریخ گذشته بود چه برسه به حالا ، ولی نکته دیگه ای که مخصوصاً دیشب خیلی تابلو بود هدف کثیف اینا تو تفرقه انداختن بود ، همچین حال می کردن صحبتهای مهاجرانی رو پخش می کردن بعد دعوای نوریزاده و شهرام همایون ، البته مهاجرانی باید هم این حرفا رو بزنه خدائیش انقلاب نشده بود می تونست چند تا داشته باشه؟ ( حالا به رسمی و غیر رسمیش کاری نداریم )
اما چیزی که دیشب باز برام روشنتر شد این بود که ج.ا چقدر دنبال دو بهم زنیه و نشسته دعوا ها رو نگاه میکنه و ناخن میزنه ، الآن که دوتا از شناخته شده هارو گرفتن فقط دنبال تفرقه اند باید بیشتر حواصمون جمع باشه ، بعدش به اونا هم می گم کور خوندین ما با هم دعوا هم بکنیم ولی شماها خوشحال نباشین ، چون کلاً دوره شما تموم شده و این به عُرضه ما برمی گرده که چه جوری بخواهیم زندگی کنیم .نه!!!   

۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

خود کرده را تدبیر نیست



چیه چرا انقدر آویزونی؟


اینا یادته؟
چرا داغ میکنی ؟ میدونم گفتی : اگر آیت الله مهدوی کَنی حاضر باشه مسئولیت خبرگان را بپذیره قطعاً شما نمی‌آیی تا این نهاد مقدس !!! آسیب نبینه و هر کس از آقایون هم که حاضر باشن می‌پذیری و همراهی می‌کنی . 
خوب غمارباز اگه نگه به ت..مم که دق میکنه!


تا کی می خوای شریک دزد و رفیق قافله باشی؟


ولی خودتم میدونی این یه چیز دیگه بود ، تو و همدستات با هاشون خیلی بد تا کردین


حالا اونا بی خیال این اَن جوجک کی بود که تو آستینت پَروَروندی؟


بد زدم تو حالت . خوب بگذریم....
 میخوای بری دست به دعا ، شی که خدا جزاشون رو بده؟


میخوای بری یه مدت دور باشی ، تا حالِت سر جاش بیاد؟
یا میخوای بری اسرار مگو و ناگفته هائی که از......  تو دلت داری رو بنویسی؟

ولی من میگم از تو با اون همه کَب کَبه و دَب دَبه یه سایه مونده
یه پیشنهاد برات دارم برو یک کم فکر کن ، همیشه بندبازی جواب نمیده ، شاید آخر عمری خدا از سر تقصیراتت گذشت.
.
.
خود کرده را تدبیر نیست.

۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

از خرید فیس بوک تا اینترنت پاک

حتماً جریان پیشنهاد خرید فیس بوک به مبلغ 15,000,000,000 دلار توسط شاه سعودی به گوشتون خورده همه میدونیم برای چی می خواد این کار رو بکنه ، خیلی بیشتر از ترسی که سران عربستان از فیس بوک دارند سران حکومت ایران از اینترنت  می ترسند .
بخاطر همین هم خیلی سریع و با بودجه های بی حساب در پی راه اندازی یک شبکه داخلی ( به اصطلاح اینترانت ) برای کشور هستند بعدش اینترنت هم میشه مثل شبکه میلی ، تبادل اطلاعات با دنیای خارج قطع و بی تعارف مدل اسلامی کره شمالی ، دیگه هر بلائی هم که سرمون بیارن یا کسی خبردار نمیشه یا خیلی دیر می فهمه ، تو اینترنت هم مثل تلویزیون همش می گن " همه چی آرومه ......"
حرفم با تو هموطن گرامیست ، اگر می خوای همین اینترنت نیم بند هم داشته باشیم و از احوالات هم با خبر، روز های اعلام شده برای تظاهرات از پشت این کامپیوتر پاشو برو تظاهرات ، اگر هم به هر دلیلی نمی تونی بری تو خونه ای یا محل کارِتی یا اصلاً تو خیابونی ، از صحنه هائی که از تظاهرات می بینی یه طوری فیلم بگیر ، حالا از بالای ساختمون یا کف خیابون فرقی نمی کنه ، کیفیتش هم مهم نیست فقط فیلم بگیر تا در اولین فرصت به اشتراک بگذاری ، برای کسی که درگیر تظاهرات نباشه فکر نمی کنم کار سختی باشه.

خلاصه از ما گفتن یک کم اگر دیر بجُنبیم کارمون خیلی سخت تر میشه


فتنه خونین سال 91

سپس روابط عمومی سپاه  سخنان فرمانده سپاه قزوین را تحریف‌ شده اما ناهماهنگ و قابل پیگیری دانست و منظور ایشان را از راستای ارزش های ما راستای خواسته های منافقین بیان نمود.
 چند نکته:
1 - چرا اگر در راستای ارزش های شما نباشد خون به پا می کنید؟
2 - اگر منظورتان خواسته های منافقین بوده پس اینهمه گزینش و نظارت های استصوابی و..... باید بگذارید در کوزه آبشو بخورید.
3 - بهتر نیست کلاً بی خیاله انتخابات بشید و خون به راه نیاندازید؟
4 - با توجه به سبقۀ کاری سردار محترم آیا به نظر نمی رسد ایشان در دوران شباب زیاد خاک بازی میکردند؟